28 april 2011

Revidering: Jakten på Winter fortsätter inte alls...

... för vi har hittat alla papper vi behöver :)

Fast vägen dit var inte spikrak om man säger som så. Vi hade ju bestämt oss för att åka till Berlin och försöka få ut det sista pappret. Anledningen till att vi valde att åka till Berlin var för att slippa de 20 månadernas handläggningstid som det skulle ta om vi ansökte om papperna via mail. Sagt och gjort och vi bokade resa.

För att försäkra mig om att vi hade med oss alla papper vi behövde så ringde jag för säkerhetsskull och dubbelkollade med Standesamt 1 i Berlin. Som vanligt så pratade de ingen engelska och när jag fått fram (på urusel tyska) vad jag letade efter kläcker damen i fråga (som jag ifos inte pratat med tidigare) ur sig att de papperna inte finns hos henne. Hon hänvisar mig vidare till något i stil med "Evangeliska centralarkivet" och väl där så får jag prata med en dam som kan engelska (kändes som ett Halleluja moment). det visade sig att hon kunde se precis vilka gamla kyrkböcker som fanns var och inte någonstans i Tyskland fanns det underlaget jag letade efter. Hon menade istället att det borde finnas i Polen. Detta hade inte varit några problem om det inte varit för att jag faktiskt frågat om det pappret i Polen och där fått beskedet om att de inte fanns.

Så där satt jag som ett fått. Kände mig helt uppgiven och lagom road av att åka till Tyskland för en ren nöjestur. Vi ville ju byta efternamn. Jag ringde Pontus (som för övrigt hade en skit dag på jobbet) och vi försökte peppa varandra att de papperna vi hade kanske ändå räckte.

Jag bestämde mig för att göra ett sista försök med Polen igen.
Jag mailade "A" på arkivet i Polen och bad om uppgifterna. Döm av min förvåning när jag dagen efter får ett mail på polska. Jag förstod inte många ord men upplägget var detsamma som när vi fick positiva besked sist jag var i kontakt med dem. Jag kollade lite snabbt på Google translate men blev inte klokare. Jag mailade tillbaka på engelska och ville bara dubbelkolla att jag förstått det hela rätt. Senare på kvällen så fick jag ett mail tillbaka på engelska, De hade hittat papperna (i en annan bok) och för 62,50 polska pengar så var intyget mitt.

Nu hörde jag "Halleluja" i bakgrunden och jag var så lycklig att ögonen tårades. Vi hade hittat alla papper vi behövde!

6 månader av letande, mailade, ringande, försöka förstå främmande språk och otaliga minuter av vidarekopplande i telefonköer och suspekta telefonkömusik var över! Vi hade hittat papper från 1856 (som längst bak) och där församlingarna bytt land och nätt och jämnt överlevt två världskrig. Tacka vet jag tysk byråkrati!

Nu ska vi bara "skriva ihop" själva ansökan till PRV och bifoga alla utdrag och intyg. Sen kommer vi heta Winter i efternamn. ÄNTLIGEN!!!

2 kommentarer: