12 november 2014

Moster och broster?

Med surfplattan intåg i livet så hoppas jag nu äntligen få liv i bloggen igen.
Det är mycket på gång i livet men det får komma senare för idag har jag en fråga till er, vad kallar ni de extra far- och morföräldrar som finns i era liv?

Själv har jag växt upp med en farmor, en farfar, en morfar, en mormor och så Torbjörn, mormors sambo. Min mormor träffade Torbjörn några månader innan jag föddes så han är ju inte på något sätt en ny person i mitt liv, han har alltid varit där men jag har inte kallat honom morfar. Kanske som liten men det är inget jag minns idag så det försvann nog tidigt i så fall.
Någonstans vid 9-10 års ålder träffade min mamma min systers pappa. På så vis fick jag en extra farmor och farfar. Eftersom de inte hade några andra barnbarn vid den tiden så betydde jag så klart mycket för dem, precis som de betydde mycket för mig eftersom jag inte träffade min riktiga farmor och farfar så mycket. Men jag kallade dem aldrig något annat än deras förnamn.

Detta är inget jag egentligen funderat över förrän jag själv fick barn. Vad ska jag säga till dottern när vi ska åka till Sagas mormor och hennes sambo? Ska jag säga morfar Anders? Och vad ska jag kalla farfars sambo? Försökte ett tag anstränga mig och säga just morfar Anders men det föll sig inte naturligt så till slut blev det "bara" mormor och Anders.
Det är inte så att jag lägger en värdering i det, att man är mer värd för att man har en biologisk koppling, det faller sig bara inte naturligt att säga det.

Så, hur gör ni andra? Vad har ni kallat nya familjemedlemmar och vad säger ni till era barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar