9 oktober 2012

"War on coal" och att världens öde delvis ligger i amerikanernas händer

Läste ett inlägg på Supermiljöbloggen om Mitt Romneys senaste utspel i miljödebatten inför det amerikanska presidentvalet. Vad jag har förstått så är republikanerna som grupp generellt sett kritiska till miljöproblemen och menar att det inte påverkas av människan och vissa personer menar även att det är Guds straff och att Gud löser det. Det finns säkert också någon som skyller det på muslimerna också.

Hur som helst. Oavsett vad man tycker om miljöproblematiken så är nog de flesta (vettiga) människor överens om att fossila bränsle inte är lösningen för framtiden. Att vi sen inte alltid över överens om vad som är det bästa alternativet och hur vi ska nå dit är en annan sak. Men problematiken i grunden måste ju ändå vara respekt, empatin och förståelse.

Kanske är det som Romney säger, att USA har kol för 250 år framöver, men att fortsätta den meningen med "Varför ska vi då inte använda det" tycker jag visar en bristande respekt för allt annat levande på denna jordklot. Låt säga att USA fortsätter att använda kol. Då undrar jag om de menar att det inte kommer påverka jorden alls eller om det inte kommer påverka just USA.

Om de syftar på det första så undrar jag hur blind man kan vara för det faktum att man släpper ut nya partiklar i luften som måste ta vägen någonstans, och ingenting man tillför försvinner. Det är ju därför även något så harmlöst som vattenånga kan medföra stora problem på fel plats. Om de istället syftar på det andra så tycker jag nästan det är värre. Dels så visar man tydligt att man inte respekterar människorna som bor i andra delar av världen och dessutom så verkar man ju tro att man lever i ett slutet ekosystem där man inte påverkas av vad andra människor gör.

Jag förstår att det är en tacksam retorik att använda. Människor i grupp är lata och bekväma av sig och om det är svårt att inse att man måste ändra sin livsstil och hållning så är det än svårare att faktiskt göra det.

Jag kan inte annat än hoppas att Obama blir omvald. Jag är inte helt insatt i deras inrikespolitik men jag tycker mig veta tillräckligt för att anse att Obama står för en mer human inställning till livet och sina medmänniskor. Till exempel så känns retoriken som Romney använder när man ska vara hårdare mot Iran inte helt betryggande. Jag vet inte hur Irans ledning och ignorans av mänskliga rättigheter ska hanteras men vapen är knappast en bra lösning. Och det borde även amerikanerna lärt sig (igen).

För även om det amerikanska valet handlar mycket om sysselsättning och hur man ska få fler jobb (vilken politik gör inte det idag) så är det ändå så att det amerikanska valet inte bara berör amerikanerna utan faktiskt hela jorden med alla dess levande organismer, både när det gäller miljön men även mänskliga rättigheter. Det är inte okej att ha kvar en inrättning som Gitmo, lika lite som jag personligen tycker att staten ska lägga sig i en kvinnas rätt till abort eller inte, lika lite som ETT land ensamt ska bestämma när man borde avsätta ett annats land diktator eller inte.

Jag förstår att det för en "vanlig" amerikansk medborgare är svårt att se (och välja efter) de större perspektiven men faktum kvarstår, deras val blir allas våra konsekvenser.

Lycka till den 6:e november!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar