10 januari 2012

SOOOOOOCKER!!!!!

En dag vill vi gärna ha barn. Det har väl inte undgått någon som följt de senaste blogginläggen om sjukdoms- och fertilitetsfunderingar. För att skapa bättre förutsättningar för detta potentiella barn, och för mig själv också förstås, så har jag nu börjat det mödosamma arbete med att ändra mina kostvanor...

Det är lättare sagt än gjort, särskilt när den främsta boven i detta drama är socker. Det finns forskning som visar på att man visst kan bli beroende av socker och även om den är omtvistad så kan jag skriva under på den alla dagar i veckan! Men som med många andra fula ovanor och beroende så sitter mycket i huvudet. Som tidigare idag t.ex...

Det var eftermiddag på kontoret och jag åt lite fruktsallad till eftermiddagsfikat. Nyttigt men ändå med lite naturligt socker som skulle pigga upp mig. Det funkade men efter en timme så kom det... Suget efter socker... Suget efter en kaka, ett kex eller en bit godis ja va sjutton som helst som innehåller socker.

Där satt jag och jobbade och fick anstränga mig för att inte gå och köpa en bit choklad. Dessutom kände jag ju att jag inte egentligen inte var sugen på godis eller choklad utan snarare den där tillfredsställelsen av att känna en sockerkick. Detta sug har ibland manifesterat sig att jag köpt tex en chokladkaka på väg hem från jobbet men som jag sen inte ätit upp förrän kanske två veckor senare eller som jag ibland t.o.m slängt.

Så rent mentalt känns det idag som om detta är dagen på resten av mitt liv. Idag börjar jag mina trevande steg för att öka mitt eget välmående och en blivande graviditets förutsättningar. Lägg det på minnet vänner, den 10 januari 2012, när Sigurd och Sigbritt har namnsdag, så börjar mitt nya liv...

Detta är egentligen en kapacitetskurva för vår avfuktare LAF 100
men den får symbolisera min egen kapacitet också :)

2 kommentarer: