6 oktober 2011

Maten i fokus

För mig är ekologisk och närproducerad mat viktig, precis som det är viktigt att källsortera och åka kollektivt. På sistone har dock det första fått mer och mer plats i tillvaron.

Det delvis nyfunna intresset, eller kanske snarare den nya drivkraften, beror nog nästan uteslutande på min kusin Malin Olofsson. Malin jobbar som miljöreporter på Sveriges Radion och hon har tillsammans med sin kollega Daniel Öhman gjort flera uppmärksammade reportage i serien "Matens Pris". De har dessutom precis släppt en bok, med samma namn, som handlar om deras resor när de granskar hur maten på våra bord egentligen producerats. Här är ett klipp från när Malin och Daniel berättar om "Matens pris" i Gomorron Sverige.



Som ett resultat av allt detta har jag börjat följa Naturskyddsföreningen via Facebook och deras kampanjer där. Den mest uppmärksammade just nu är väl "Anti Scampi" som handlar om att vi faktiskt ska sluta äta jätteräkan som inte går att producera på miljövänlig väg (inte ens de ekologiska jätteräkorna är särskilt schysta).
Detta i sin tur ledde till att jag laddade ner deras app "Grön guide" till min mobil. Helt plötsligt har det blivit mycket lättare att handla säsongsbetonade grönsaker, snäll frukt men även veta vilken fisk man absolut inte ska äta och vilken som är okej. Helt underbar app!

Jag (och maken åker med på det tåget också) ska nu försöka leva lite bättre och ett första steg i detta har blivit att vi av en kollega beställt lite hjortkött. De har själva ett hägn hemma vid så jag vet att de levt bra och endast blivit stödutfodrade när det varit som kallast. Så snällt kött kan vara med andra ord.

Vi får se hur det hela går men bara det faktum att min egen medvetenhet ökat har ju faktiskt förbättrat chanserna för att vi ska lyckas leva mer hållbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar